خط تلفن اینترنتی چیست؟ چه امکانات ویژه ای دارد؟

خط تلفن اینترنتی یا همان پیش شماره های عجیب و غریبی که جدیدا در تعداد زیادی از شرکت ها و سازمان ها استفاده می‌شود چیست و چرا از آن باید استفاده کرد؟ مگر خطوط تلفن قدیمی چه ایرادی دارند؟ این مطلب جهت اطلاع از این خطوط و کارکرد آنها نوشته شده است. در ابتدا به سراغ تعریفی از این خط و بعد از آن شروع به نحوه کار و سفارش آنها خواهیم پرداخت.

خط تلفن اینترنتی چیست ؟

در ابتدا باید بگوییم که نه تنها آن را تلفن اینترنتی بلکه با نام های مختلفی همچون:

  1. سیپ ترانک
  2. سیپ لاین
  3. ویپ لاین

و…. می شناسند. اما باید به شما بگوییم که تمامی این واژه ها یک معنی را دارند.

خط تلفن اینترنتی در واقع یک تلفن ثابت همانند خطوط قدیمی تلفن ها است که بجای عبور اطلاعات از روی سیم های تلفنی قدیمی، بر روی بستر اینترنت ارائه می‌شود. یعنی بجای داشتن خطوط تلفن از مخابرات می‌توانید از بستر اینترنت خود استفاده کرده و همانند تلفن های معمولی از این قابلیت استفاده کنید.

کارایی این خطوط همانند خط های ۸ رقمی است که هم اکنون در سراسر کشور به طور معمول در هر خانه ای است. اما تفاوت هایی دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

تفاوت های خط تلفن روی اینترنت با تلفن های قدیمی شهری

همیشه و در هر زمانی مهاجرت از سیستم های قدیمی به تکنولوژی جدید سخت و با مخالفت های زیادی روبرو است. اما باید این نکته را در نظر داشت که زمانی که دنیا و یا یک کشوری از یک فناوری خاص استفاده می‌کند و به نفع آن جامعه است، باید این مخالفت ها را کنار گذاشت و از این قابلیت استفاده کرد.

هر مکانی که دوست دارید خط تلفن را با خود ببرید

اگر دقت کرده باشید زمانی که از یک ساختمان و یا منزلی می‌خواهید نقل مکان کنید، باید خط های تلفن خود را جا گذاشته و از خطوط تلفن ساختمان جدید استفاده کنید. شاید این کار برای منازل مسکونی خیلی مشکل حادی نباشد اما شرکت ها و سازمان ها با جابجایی و عوض شدن شماره تلفن ها مشکلات بزرگی را تحمل خواهند کرد.

برای مثال یک شرکت که شروع به بازاریابی و یا چاپ کارت ویزیت کرده با عوض شدن شماره ها تمامی تلاشی که انجام داده هدر رفته و هزینه های زیادی را باید تحمل کند. اما خط های تلفن اینترنتی این مشکل را حل کرده اند.

شما می‌توانید به هر محله ای که می‌خواهید نقل مکان کنید و خطهای تلفن ثابت اینترنتی خود را همراهتان ببرید. 

صدا را واضح بشنوید

در خطوط شهری گاهی پیش می‌آید که با طولانی شدن مسیر کابل کشی از مخابرات تا مقصد نهایی، کیفیت صدا افت خواهد کرد. یا حتی به دلیل وجود سیم های برق و … ممکن است نویزهایی را در هنگام مکالمه احساس کنید.

با خرید خط های تلفن اینترنتی فقط یک خط تلفن نخریده اید

زمانی که از خطوط شهری آنالوگ استفاده می‌کنید، همزمان یک خط ورودی یا خروجی دارید. اگر تنها یک خط در شرکت خود داشته باشید و در حال مکالمه با آن باشید، مشتریان پشت خط مانده و ممکن است که دیگر هرگز با شما تماس نگیرند.

در خط های اینترنتی دست شما برای اضافه کردن کانال وروردی و خروجی باز است.

با این امکان هیچ مشتری را از دست نخواهید داد.

هزینه اضافی برای پرداخت تجهیزات ممنوع

با پیشرفت هایی که در تکنولوژی بوجود آمده دیگر استفاده از سیستم های تلفنی قدیمی برای شرکت ها، همانند سانترال از بین رفته و با تکنولوژی جدید ویپ هزاران قابلیت جذاب و کاربردی به شرکت ها اضافه شده است.

خط تلفن اینترنتی نیازمند سیستمی به نام voip است. خدمات voip این امکان را می‌دهد تا نسبت به سانترال و استفاده از تک خط شهری هزاران هزار امکان ویژه را دریافت کنید. اگر نیازمند توضیحات بیشتری درباره این سیستم هستید حتما مقاله هایی را در مورد مزایای voip بخوانید.

راه اندازی voip نیازمند دستگاهی به نام gateway است. هزینه ای که برای خرید این دستگاه باید در نظر بگیرید، چیزی حدود 3 الی 6 میلیون تومان است. اما نگران نشوید. با استفاده از خط اینترنتی نیازی به خرید این دستگاه نیست و به راحتی می‌توانید بدون نیاز به آن به کار خود ادامه دهید.

خرید gateway ممنوع 

حالا ببینیم مزایای خط تلفن اینترنتی نسبت به تلفن آنالوگ چیست؟

  • یک خط خریداری کرده و امکان داشتن چندین تماس به صورت همزمان دارید
  • قیمت این تکنولوژی به نسبت قابلیت های آن بسیار ارزان است
  • این امکان مستقم وجود دارد که بر روی گوشی موبایل از آن استفاده کرد
  • قابل حمل و جابجایی در هر جایی
  • نیازی به سیم کشی و کابل های مخابراتی نیست
  • کم هزینه
  • کیفیت مکالمه بسیار بالا
  • هزینه راه اندازی بسیار پایین
  • مناسب برای شرکت ها و سازمان های بزرگ

هر سیستمی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد، با هم به سراغ این محدودیت ها برویم.

اگر نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه دارید کلیک کنید.

محدودیت ها و معایب خطوط تلفن اینترنتی چیست

  1. هرچه کیفیت اینترنت شما پایین تر باشد و یا قطع باشد این خط را از دست خواهید داد و باید منتظر افزایش سرعت یا وصل مجدد بمانید.
  2. این سیستم نیازمند اینترنت و در نهایت اینترنت هم نیازمند برق است. اگر زمانی برق مجموعه شما برود این خطوط را تا زمان وصل مجدد برق از دست خواهید داد.

جمع بندی 

خرید این خطوط با توجه به مزایای زیادی که در بردارد می‌تواند در مجموعه ها علاوه بر کاهش هزینه های کابل کشی سیم های تلفن مخابرات و خرید خطوط شهری 8 رقمی، امکانات فوق العاده ای را بدهد. همانطور که در بالا گفته شد ترکیب این خطها با سیستم تلفنی VOIP می‌تواند امکانات خاص و ویژه ای همچون ضبط مکالمه، تعریف نامحدود داخلی، کنفرانس و صدها قابلیت دیگر را اضافه کند.

شبکه رابانت  متخصص راه اندازی سیستم تلفنی VOIP و فروش خطوط VOIP  در غرب مازندران است، که می‌توانید از مشاورین این مجموعه کمک گرفته تا برای راه اندازی این تکنولوژی و خرید خطوط بهترین گزینه را انتخاب کنید.

با تشکر از زمانی که به این مقاله اختصاص داده اید.

فهرست